הסרת עודפי עור ושומן מהעפעפיים העליונים והתחתונים (בלפרופלסטיה, blepharoplasty)

לפני בלפרופלסטיה עפעפיים עליונים
לפני ניתוח בלפרופלסטיה עפעפיים עליונים
אחרי בלפרופלסטיה עפעפיים עליונים
כחודש לאחר הניתוח להסרת עודפי עור עפעפיים עליונים

מהם עודפי עור ושומן בעפעפיים (דרמטוכלזיס)?

דרמטוכלזיס הוא מצב רפואי המאופיין בעודף עור רפוי ולעיתים קרובות שומן בולט בעפעפיים העליונים או התחתונים. עם הגיל, העור מאבד מגמישותו, מה שמוביל לריפיון, והשומן בארובת העין עלול לבלוט קדימה ולגרום לנפיחות או לשקיות מעל ומתחת לעיניים. שינויים אלו יכולים להיות מושפעים מתהליך ההזדקנות הטבעי, גנטיקה, חשיפה לשמש וגורמים סביבתיים אחרים.
בעוד שדרמטוכלזיס יכול לגרום לאדם להיראות עייף או מבוגר, במקרים חמורים המערבים את העפעפיים העליונים, זה יכול גם לחסום את הראייה ההיקפית. זוהי בעיה נפוצה שבגינה שרבים מחפשים הליכי תיקון כגון בלפרופלסטיה.

מהו ניתוח בלפרופלסטיה?

בלפרופלסטיה הוא הליך כירורגי לתיקון מראה העפעפיים, אשר צריך להיות מותאם לצרכיו הייחודיים ולאנטומיה של כל מטופל.

בהקשר של בלפרופלסטיה עליונה (בעפעפיים העליונים), כל המטופלים זקוקים להסרה של עודפי עור, אולם בחלק מהאנשים הטיפול בשומן הבולט יהיה משמעותי יותר. ניתוח זה מבוצע באמצעות חתך בקפל העור שבעפעף העליון, אשר לאחר מכן נתפר בקפידה, מה שמאפשר לצלקת להסתתר בתוך קפל העור.

עבור בלפרופלסטיה תחתונה (בעפעפיים התחתונים), הגישה הניתוחית יכולה להשתנות: חתכים עשויים להיעשות מתחת לריסים (דרך העור) או מחלקו הפנימי של העפעף דרך הלחמית. בהתאם לאנטומיה של המטופל ותלונותיו הספציפיות (לגבי חוסר שביעות הרצון ממראה הפנים), ניתן להסיר שומן בולט, לנייד שומן כדי למלא שקעים מתחת לעיניים ("שקעי עיניים"), או שניהם. בנוסף, מטופלים מסוימים עשויים להזדקק במקביל לטיפול ברפיון העפעפיים התחתונים, כדי להבטיח תוצאה מיטבית.

הניתוח מבוצע בדרך כלל בהרדמה מקומית. בזמן ההזרקה מתחת לעור תורגש צריבה למשך מספר שניות. כדי להקל על החרדה ולשפר את הנוחות, בדרך כלל לפני מתן ההרדמה המקומית תינתן סדציה ("טשטוש") דרך הווריד. חשוב לציין שלא מדובר בהרדמה כללית, כך שהמטופלים נשארים בהכרה, אך במצב רגוע לאורך כל ההליך.

במהלך הניתוח, לאחר ההרדמה המקומית, מטופלים עשויים עדיין להרגיש לחץ ותזוזה מקומיים, אך לא מורגש כאב.

לפני בלפרופלסטיה עפעפיים תחתונים
לפני ניתוח בלפרופלסטיה עפעפיים תחתונים
אחרי בלפרופלסטיה עפעפיים תחתונים
שלשה חודשים לאחר בלפרופלסטיה עפעפיים תחתונים - ניתן לראות החלקה של העפעף התחתון ובנוסף מילוי של השקע בין הלחי לבין העפעף

כיצד עלי להתכונן לניתוח?

בשל הסיכון לדימום יתר, מטופלים הנוטלים בקביעות מדללי דם כגון אספירין (קרטיה), קלופידרוגל (פלאביקס), קומדין, דביגטרן (פרדקסה), ריברוקסבן (קסרלטו) יתבקשו להפסיק את הטיפול לקראת הניתוח, באישור רופא המשפחה או הקרדיולוג המטפל. במקרים בהם לא ניתן להפסיק את מדללי הדם, תבוצע הערכה פרטנית האם ניתן לבצע את הניתוח ללא הפסקתם המוחלטת.

מומלץ לא לעשן לפחות 3 ימים לפני הניתוח ושבוע לאחריו, שכן עישון מפריע לתהליך ריפוי פצע תקין ומעלה סיכויים לזיהום. אין לצרוך משקאות אלכוהוליים יום לפני ויום לאחר הניתוח.

במידה והניתוח מתבצע תחת טשטוש, יש להיות בצום מלא לפחות 6 שעות.

ביום הניתוח יש להסיר איפור, תכשיטים ועדשות מגע.

למה לצפות לאחר הניתוח?

בבית יש לנוח למשך 24 שעות. לאחר מכן ניתן לחזור לפעילות שגרתית, אך יש להימנע מהתכופפות ומפעילות מאומצת כגון חדר כושר, ריצה, ונשיאת משקל מעל 5 קילוגרמים למשך שבועיים. יש להשאיר את האזור המנותח יבש למשך 48 שעות.

יש לצפות שהעפעפיים והלחיים יהיו נפוחים וחבולים ("פנס בעין"). זה נורמלי ואף עלול להחמיר ביומיים הראשונים שלאחר הניתוח ולאחר מכן יחל שיפור הדרגתי על פני שבוע-שבועיים. מומלץ לבצע קומפרסים קרים עם קרח (עטוף במגבת דקה) להורדת הנפיחות.
יש להצמיד את הקומפרסים לעפעפיים עם עיניים עצומות למשך 15 דקות, ולחזור על הפעולה כל שעה ביומיים הראשונים שלאחר הניתוח.

בשבוע הראשון לאחר הניתוח מומלץ לישון עם ראש מורם (מספר כריות) להפחתת הבצקת והנפיחות.

לרוב אין כאב משמעותי ואקמול במינון המקובל (2 טבליות כל 4 שעות) יספיק.

בשבועות הראשונים לאחר הניתוח צפוי שהעפעפיים לא יהיו במראה הסופי. עם הזמן הנפיחות תשתפר וצורת ומנח העפעף יסתדרו. בנוסף, ייתכן והראייה תהיה מעט מטושטשת בשל הנפיחות (ובשל מריחת המשחה האנטיביוטית), וגם זה ישתפר בהדרגה בשבועות הראשונים. כמו כן, בשבועות הראשונים ייתכן והעיניים ירגישו יבשות, תחליפי דמעות יעזרו בתקופה זאת עד שהנפיחות תחלוף ומצמוץ העפעפיים ישתפר.

ישנם מטופלים ששמים לב שהתחושה בעפעפיים "רדומה" יותר בחודשים הראשונים לאחר הניתוח עד אשר העצבוב (ברוב המקרים) חוזר לקדמותו.  

תינתן לכם משחה אנטיביוטית למרוח על החתכים הניתוחיים (על התפרים) ארבע פעמים ביום למשך שבועיים.  התור להסרת התפרים במרפאה יקבע לכשבוע לאחר הניתוח.

בתלות בעיסוקכם, בדרך כלל חופש מחלה של שבוע יספיק.

אין לשחות, להרכיב עדשות מגע, או לשים איפור למשך שבועיים לפחות. יש להמנע מחשיפה לשמש ע"י חבישת כובע ולבישת משקפי שמש למשך חצי שנה.

מהם הסיבוכים האפשריים של הניתוח?

בעוד בלפרופלסטיה הוא הליך בטוח, כמו כל הניתוחים, הוא טומן בחובו סיכונים מסוימים. להלן סיבוכים אפשריים שכדאי להיות מודעים אליהם:

·       זיהום ודימום: למרות שהם נדירים, קיימת אפשרות של זיהום בחתכים. חלק מהחולים עלולים לחוות דימום, שבדרך כלל
חולף מעצמו או שניתן לטפל בו באמצעות התערבויות פשוטות.

·       צלקות: בעוד שהחתכים הניתוחיים ממוקמים באופן הממזער צלקות נראות לעין, חלק מהאנשים עלולים לפתח צלקות
בולטות יותר, שיכולות לדעוך עם הזמן או לדרוש טיפולים נוספים.

·       עיניים יבשות: חלק מהמטופלים עלולים לחוות יובש מוגבר בעיניים לאחר הניתוח, לרוב זמני וניתן לניהול
עם טיפות להרטבת העין.

·       שינויים במנח העפעף (לאחר בלפרופלסטיה תחתונה): קיים סיכון נמוך שהעפעף לא ינוח במקומו הטבעי לאחר
הניתוח, כגון אקטרופיון (פנייה החוצה) או אנטרופיון (פנייה פנימה). ייתכן שיהיה
צורך בהתערבויות נוספות כדי לתקן את אלה.

·       שינויים בראייה: לעיתים רחוקות, מטופלים עשויים להבחין בשינוי בראייה או ראייה מטושטשת. נדיר מאוד שהשינוי
יישאר באופן קבוע.

·       אסימטריה: אמנם יש הקפדה על סימטריה, אך ייתכנו הבדלים קלים במראה או בריפוי של כל עפעף.

·       סיבוכים בהרדמה (טשטוש): כמו בכל הליך הדורש הרדמה, קיים סיכון לסיבוכים כגון תגובות אלרגיות או קשיי
נשימה.

 

חשוב לדון בכל החששות עם המנתח שלך לפני ההליך ולעקוב אחר הנחיות הטיפול לאחר הניתוח בקפידה כדי למזער סיבוכים פוטנציאליים. מעקבים סדורים עם המנתח שלך יכולים להבטיח זיהוי וניהול בזמן של כל בעיה.

Call Now Button
×